Horecatrends 2022 - Door de bril van Els Duchamps van METRO

Apr 29, 2022

Altijd interessant voor je business om te weten welke horecatrends in de lift zitten. We vroegen aan Els Duchamps hoe zij de toekomst ziet. Els is Head of Target Group Management Horeca bij METRO, sinds vele jaren trouwe partner van Culinary Innovators. 5 snelle vragen en hun antwoord en je bent mee.

1. Wat zijn volgens jou de trends die zich op korte termijn aftekenen in de gastronomie
- De opkomst van kleine ketens. One trick ponies die zich specialiseren in één topgerecht of met een beperkt aantal ingredienten aan de slag gaan.
- Daarnaast is er zeker plaats voor de pure keuken met topingrediënten. Ze hebben aandacht voor lokale producten met een beperkte voetafdruk en stellen hun menukaart daar ook op af.
- De authentieke wereldkeukens blijven het goed doen, terwijl de plant based en vegan restaurants en gerechten aan belangstelling winnen.
- Een andere trend is de vervaging tussen supermarkten en horeca, een trend die versneld is door de home delivery. Je kan bij beiden terecht voor kant-en-klare maaltijden al dan niet aan huis bezorgd.
- Een drankenkaart die alsmaar meer uitgebreid wordt met gemixte drankjes, die al dan niet alcohol bevatten. Er is ook meer plaats voor healthy drinks.
- Tenslotte is er ook een evolutie in de aangepaste openingstijden. Niet enkel in functie van het verbeteren van de productiviteit o.a. omwille van het personeelstekort, ook voor een betere work-lifebalance.” 

2. Welke culinaire innovatie heb je recent zelf beleefd?
Els: “Ik had het geluk te eten bij Raffat in Leuven. Eind 2021 werd deze Pakistaanse cocktailbar en restaurant van 2 jonge neven tot hun eigen verbazing door Gault & Milau verkozen tot beste Gourmet Street & Fast food van Vlaanderen. Dat was amper 3 maanden na de opening. De naam Raffat is een eerbetoon aan de moeder en tante van de uitbaters van wie ze de liefde voor lekker eten en gasten ontvangen ingelepeld kregen. In het originele interieur drink je een heerlijke cock- of mocktail en eet je een smakelijke fusion keuken met food sharing.”

3. Hoe zal je sector of beroep er binnen 15 jaar uitzien?
Els: “Volgens mij gaan services meer en meer aan belang winnen, met andere woorden de aankoop van producten - Cash & Carry of geleverd - zijn basisbehoeften die sowieso dienen vervuld te worden. De noden van klanten om hun business efficiënter te runnen zoals bijvoorbeeld door middel van digitale services zal aan belang winnen. Verdere uitbreiding van de (online) services en webshop NF om onze klanten nog beter te bedienen. Producten en diensten zullen via verschillende kanalen aangeboden worden; we noemen dit omnichannel.
Anderzijds zal het persoonlijk contact met de klanten een gevestigde waarde blijven.”

4. Op welke manier blijf je open staan voor innovatie? 
Els: “Digital services zijn voor mij de weg naar de toekomst. METRO zet hier dan ook heel sterk op in. We helpen onze horeca klant met het bouwen van nieuwe websites en  reservatietools zodat zij op hun beurt hun klanten kunnen informeren of helpen. Want onze slogan zegt het zelf “your success is our business”. Maar ook onze METRO app evolueert continu, zo willen we klanten eenvoudig op de hoogte brengen van al onze communicatie via de app, of willen we dat ze hun producten eenvoudig kunnen bestellen, ….”. Zo kunnen onze klanten zich echt focussen op hetgeen wat belangrijk is, namelijk een unieke culinaire ervaring bezorgen aan hun klanten.

5. Welke bedrijven, chefs, telers, instellingen, ambachtsmannen verdienen het om kans te maken op een Culinary Innovators award?
Els: “Deze twee wil ik graag voordragen: Ranson, voor de vernieuwende producten die ze maken met o.a. de pulp van de cacaovrucht. En het Italiaanse restaurant Bastiano uit Bonheiden dat sinds corona volledig overstapte op take away. Zo werken ze efficiënter, hebben meer klanten en minder kosten. Alles is er van restaurantkwaliteit, bereid ‘con tanto amore’.

Voor meer informatie check zeker: www.metro.be
De partner van horecaprofessionals!  

More News

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

Mar 8, 2024

Imperial Heritage Caviar: de geheimen van het zwarte goud

Mar 8, 2024

Gault&Millau Inspiration Talks op Tavola 2024

Mar 4, 2024

Our partners