Barry Callebaut opent ‘s werelds eerste 3D Printing Studio om unieke chocolade-ervaringen te creëren

18 févr. 2020

De Barry Callebaut Group

De grootste fabrikant van kwaliteitschocolade en -cacaoproducten, kondigde vandaag de lancering aan van ‘s werelds eerste gepersonaliseerde 3D-geprinte chocolade op schaal, via zijn decoratiemerk Mona Lisa.
 
Mona Lisa is het eerste merk dat gepersonaliseerde, 3D geprinte chocolade, gemaakt van Belgische chocolade, op schaal lanceert. Deze zet betekent een enorme revolutie in de wereld van het chocolade-ambacht, omdat hij de toonaangevende productietechnologie, het ontwerp op maat en de chocolade-expertise van Barry Callebaut combineert. Hierdoor kunnen chefs hun eigen unieke creaties ontwerpen en ze snel en betaalbaar reproduceren, hoe ingewikkeld of specifiek het ontwerp ook is.
 
Met de nieuwe Mona Lisa 3D Studio hebben chefs nu een wereld aan nieuwe, creatieve tools binnen handbereik. Voor het lanceringsevenement sloeg Mona Lisa de handen in elkaar met Jordi Roca – een van de meest creatieve banketbakkers ter wereld – om hem te helpen zijn creativiteit de vrije loop te laten in een unieke 3D creatie, gemaakt van chocolade. Zijn nieuwste creatie, ‘Flor de Cacao’, stelt een cacaoboon voor, die zich na contact met warme chocoladesaus opent als een cacaobloem.
 
“Deze nieuwe manier van werken met chocolade zal de consumenten verrassen met ondenkbare vormen die op schaal en met een indrukwekkende precisie geproduceerd worden,” legt Jordi Roca uit. “Vroeger liet ik me vaak inspireren door de dingen die ik nog niet kan niet kan omdat ze een creatieve uitdaging vormen. Maar nu kan ik, dankzij Mona Lisa 3D Studio, mijn chocoladevakmanschap naar een hoger niveau tillen. Ik kan allerlei nieuwe ontwerpen creëren en tot leven laten komen.”

Pionieren op de chocolademarkt

Pablo Perversi, Chief Innovation, Sustainability & Quality Officer en Head of Gourmet bij Barry Callebaut, licht toe: “Innovatie is een belangrijke pijler van de bewezen ‘smart growth’- strategie van Barry Callebaut. Het doet me veel plezier dat de Mona Lisa 3D Studio chefs de kans geeft unieke consumentenervaringen op schaal te creëren. Deze baanbrekende technologische innovatie positioneert het merk Mona Lisa in de voorgrond van de industrie en versterkt het wereldwijde leiderschap van Barry Callebaut in chocoladedecoraties.”
 
De Mona Lisa 3D Studio is uitgerust met een innovatieve precisietechnologie die duizenden exemplaren tegelijk kan printen, die tegelijkertijd hun ambachtelijke aspect behouden. Chefs en klanten kunnen een chocoladedecoratie personaliseren met hun eigen unieke ontwerp, vorm en afmetingen, waarna een team van ontwerpers het product omzet in een digitaal 3D-prototype met stalen. Zodra het prototype goedgekeurd wordt, kan het eindproduct snel op schaal worden gereproduceerd. De creaties kunnen gebruikt worden voor desserts, snoep, warme dranken en gebak. Deze service zal voor het eerst beschikbaar zijn voor chefs en hotels, koffieketens en horeca-etablissementen in een handvol Europese landen. De eerste klant van de Mona Lisa 3D Studio is de vooraanstaande hotelketen Van der Valk.

Merken en chefs kunnen nu vooruitlopen op trends met ongeziene chocoladecreaties

Millennials en centennials willen het leven vieren met nieuwe ervaringen en verhalen. In deze context wordt de esthetiek van voedsel steeds belangrijker. Uit een recente studie van Barry Callebaut bleek dat 70% van de klanten nieuwe en opwindende chocolade-ervaringen willen uitproberen – en zes op tien van hen willen dat delen op social media. 3D-printen komt zo tegemoet aan de wensen van de klanten door de grenzen te verleggen van wat esthetisch mogelijk is. Met de nieuwe technologie kunnen chefs ongeziene en unieke creaties ontwikkelen en hun vakmanschap uitbreiden terwijl ze werken met authentieke Belgische chocolade.
 
Voor meer informatie over de 3D-geprinte creaties van Mona Lisa kunt u monalisadecorations.com/3DStudio bezoeken.

Plus D'actualités

Imperial Heritage Caviar: een verhaal van passie en traditie

8 mars 2024

Imperial Heritage Caviar: de geheimen van het zwarte goud

8 mars 2024

Gault&Millau Inspiration Talks à Tavola 2024

4 mars 2024

Nos partenaires