De discussie over muziek in restaurants is er één die nooit zal stoppen. Want net als muziek evolueert ook de restaurantsector en verwacht de klant dat er op deze evoluties wordt ingespeeld. En ook al blijft de inhoud van het bord primeren, meer en meer wordt ‘ervaring’ het kernbegrip van een restaurantbeleving. En muziek, die draagt vaak bij tot deze ervaring.
Over het thema zijn er al verschillende onderzoeken verschenen. Zo zou trage muziek meer aanzetten tot consumeren, en zou zelfs ons smaakpatroon beïnvloed worden door de muziek. Deze onderzoeken moeten natuurlijk binnen een culturele context en tijdsgeest bekeken worden. Wat echter niemand zal ontkennen, is dat de rol van muziek steeds belangrijker wordt.
Trends in deze evolutie kunnen we grofweg opsplitsen in twee delen: enerzijds trends in de muziek zelf, en anderzijds trends van het muziekgebruik in de restaurants.
Nu zijn natuurlijk niet alle restaurateurs muziekliefhebbers of kenners. Wij verzamelden daarom enkele tips voor de keuze van de muziek in uw restaurant:
Ook een internetradio kan een alternatief zijn. Het gebruik hiervan is gratis, maar jammer genoeg wordt de muziek vaak onderbroken voor reclame. Reclame en andere radioboodschappen moeten in een restaurant absoluut vermeden worden.
Verschillende restaurants doen tegenwoordig ook beroep op professionele DJ’s of muziekexperts voor het samenstellen van een playlist of zelfs eigen CD’s. Ook hier geldt de regel: definieer eerst goed uw concept en de sfeer van het restaurant, en kies nadien voor een muziekstijl die hierbij past.
Gaat u graag nog een stapje verder met de muziek? Hierbij alvast enkele voorbeelden van restaurants die muziek op een innovatieve manier inzetten: