Maaltijden aan huis
Maaltijden aan huis winnen de laatste jaren sterk aan populariteit. Niet alleen zien we meer en meer toprestaurants die ook als traiteur gaan fungeren (en dit zeker rond de feestdagen); er zijn ook verschillende initiatieven die duiden op opkomst van 'gastronomie aan huis'. Wij bekijken graag samen met u twee voorbeelden van deze trend.
Take Eat Easy
Take Eat Easy ontstond in december 2013 en groeide in enkele jaren uit tot een van de belangrijkste spelers op de markt van de thuislevering. Het bedrijfje breng restaurants en klanten met elkaar in contact via een online platform. Maaltijden bestellen is daarbij mogelijk binnen een straal van 3 kilometer en tegen een leveringskost van 2,5 euro. Een grote troef is daarbij ook de levering, die gebeurt door fietskoeriers.
"Maaltijden aan huis zijn geen substituut voor een etentje op restaurant, maar we geven onze klanten wel toegang tot hun favoriete maaltijden op momenten dat ze te weinig tijd of geen zin hebben om nog de deur uit te gaan", zegt medeoprichter en CEO Adrien Roose. "En dankzij ons unieke algoritme kunnen we nu maaltijden afleveren in zeventien minuten tijd, dat is ongezien in de sector."
HelloFresh is een andere belangrijke speler op de Belgische markt. In tegenstelling tot het Take Eat Easy, dat maaltijden levert van restaurants, biedt Hello Fresh de mogelijkheid om ‘boxen’ te kopen met daarin alle ingrediënten voor een volledige maaltijd.
Het bedrijft gaat daarbij uit van 5 basisprincipes: verrassende seizoensproducten, vers en lekker, gemakkelijk en gezond, geproduceerd met passie en duurzaam.
De markt van de thuislevering zal ongetwijfeld nog sterk veranderen de komende jaren. Het gemak van het bestellen via internet werkt deze trend in de hand en spreekt vooral een jongere doelgroep aan. Gault&Millau volgt deze ontwikkeling op de voet en houdt onze lezers zeker op de hoogte van de nieuwe initiatieven!