Op maandag 6 mei 2024 vond de 7de editie van de Gault&Millau “Culinary Innovators” Awards Show plaats bij Verbeke Foundation in Kemzeke. Meer dan 100 innovatieve bedrijven, personen en organisaties werden geselecteerd als kandidaat voor een award. Uit de kandidaten werden 7 winnaars verkozen, elk in een aparte categorie. Maar het was niet alleen de uitreiking die ruim 570 aanwezigen verraste; voor, tijdens en na de award uitreiking zorgden meer dan 20 topchefs en event partners voor een innovatief culinair spektakel van het hoogste niveau.
De winnaars van de Gault&Millau Culinary Innovators Awards 2024
1. Sustainability award: Table de Terroir
2. Product award food & drinks: Buloo
3. Product award non-food: Sunny Pocket
4. Social/human award: Lizette & Lucien Oostende
5. Restaurant philosophy award: Toma, Liège
6. Digital & Social Media award: Pastology
7. Entrepreneur of the Year: Dimitri Beckers
Over de winnaars:
Toekomstbestendig ondernemen is ook net zoals vorig jaar in deze editie weer wat onze award winnaars met elkaar verbindt. Deze innoverende personen en bedrijven worden duidelijk geïnspireerd door een engagement om vandaag te handelen met het oog op een duurzame toekomst. Maar dat is lang niet hun enige drijfveer. Laten we niet vergeten dat deze winnaars, net zoals alle kandidaten op onze shortlists, gedreven worden door een passie voor en een zoektocht naar kwaliteit. Met oog voor wat ons allemaal interesseert: smaakvolle producten die ons op een verantwoorde manier een goed gevoel geven, en die met respect voor omgeving en medemens een toegevoegde waarde garanderen. Daarom verdienen deze winnaars zonder uitzondering de Gault&Millau Culinary Innovators award. Een filosofie die ook de leidraad vormt van Gault&Millau als gids en blijft: Make life Tasty!
---
Sustainability award: Table de Terroir
Table de Terroir is een label van het Waals overheidsagentschap ter promotie van lokale kwaliteitsvolle landbouw (Apaq-W). Het label erkent daarmee gepassioneerde restaurateurs die zich dagelijks inzetten om met lokale producten te werken en lokale producenten te steunen. Het Table de Terroir netwerk strekt zicht uit over heel Wallonië en Brussel, van haute cuisine tot kleinschalige catering. Met voor ieder wat wils, draagt het netwerk bij aan een positieve, lokale en aantrekkelijke dynamiek.
https://www.apaqw.be/fr/evenements/table-de-terroir
Product award food & drinks: Buloo
Buloo is een verfijnd bruisend niet-alcoholisch aperitief met de allures van schuimwijn, maar dan zonder alcohol en arm aan calorieën. Deze drank verrast door een verfrissende combinatie van kombucha, rooibos, citroen, kers en kruiden. Uniek van smaak en volgens een ambachtelijk proces 100% natuurlijk bereid. Het subtiel bruisende Buloo past op de drankenkaart als smaakvol alternatief voor een alcoholisch drankje met bubbels. Het product werd ontwikkeld door de mensen van het voormalige Atelier Tête Pressée.
Product award non-food: Sunny Pocket
Sunny Pocket is een nieuwe gepatenteerd toestel dat klassieke bereidingen zoals tomaat garnaal, chili con carne, Caesar salade, oeuf benedict,… verpakt in brood, wrap of brioche. Sunny Pocket maakt van een gerecht een keurig, mooi en smakelijk verpakte snack in de vorm van een pocket. Die bestaat uit toastbrood of wrapvellen die krokant en warm bereid zijn, waarin een koude en frisse bereiding perfect inhouden. Deze combinatie zorgt voor culinair geïnspireerde smaak,- textuur- en temperatuurcontrasten.
Social/human award: Lizette & Lucien Oostende
Lizette & Lucien is een bijzondere soep- en lunchbar in Oostende waar jongeren, adolescenten en volwassenen met een beperking de kans krijgen om mee te werken in een reguliere horecazaak. Lizette & Lucien vertrekt vanuit de visie dat volwaardig meedoen in de echte wereld het beste in mensen naar bovenhaalt. Naast het creëren van perspectief voor bijzondere medewerkers, wordt veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de keuken. Denk bijvoorbeeld aan een smakelijke boterham belegd met perfect gebakken en gepaneerde pladijs voorzien van een topcuisson en geserveerd met miso mayonaise, krokante radijs en augurk. En dat allemaal na een warme en persoonlijke verwelkoming aan tafel.
https://lizettelucien.be/
https://www.instagram.com/lizettelucien_/
Restaurant philosophy award: Toma, Liège
Met restaurant Toma presenteert Thomas Troupin aan de voet van de Luikse stadswallen een immersieve keuken. Hij dompelt zijn gasten op een subtiele manier onder in zijn leefwereld waarbij hij de afstand tussen de beleving in de keuken en het restaurant beperkt. Hij zorgt voor een warme verbinding met zijn gasten. Zijn ambitie is om gasten, keukenmedewerkers en ambachtslui en hun lokale producten samen te brengen in een ontspannen sfeer, gewijd aan een verfijnde en lokale seizoensgerechten. Met Toma geeft Thomas Troupin niet alleen blijk van een zeer doordacht gedachtegoed, hij heeft met zijn concept de Vurige Stede nog steviger op de culinaire kaart gezet.
https://www.toma-restaurant.be/
https://www.instagram.com/toma_liege
Digital & Social Media award: Pastology
Het is heel goed mogelijk dat Bruna en Emanuele met hun leuke, originele en inspirerende posts op Instagram momenteel nog meer mensen bereiken dan met hun pastabereidingen. Dit Italiaans koksduo creëerde immers pas in 2021 Pastology, nadat ze beide eerder gedurende een aantal jaren in diverse toprestaurants keukenervaring hadden opgedaan. Al hun pasta’s worden elke dag een voor een met de hand gemaakt. Dit is de ambachtelijke toegevoegde waarde die we alleen van een Italiaanse nonna kunnen verwachten. Of van deze twee “pastologen” die niet alleen vakbekwaam deeg kneden en uitrollen. En die om de twee tot drie dagen ons en een zeer breed en groot publiek blij maken met nieuwe online videobeelden.
Entrepreneur of the Year: Dimitri Beckers
Onze Entrepreneur of the Year Dimitri Beckers, geeft blijk van innoverend, gezond, creatief en groeiend ondernemerschap. Hij is met C.Group niet alleen actief in traditionele horeca, maar ook in cafetaria in ziekenhuizen en bedrijfsrestaurants. Hij creëert toegankelijke concepten die gericht zijn op beleving en die door hun eigen profiel aanslaan en succesvol zijn. Ook in de hotellerie is hij geen onbekende met onder meer de uitbreiding en renovatie van Hassotel waardoor hij marktleider is in de Limburgse hoofdstad. Bar Bouffe, de kwaliteitsgedreven keten van cafetaria in diverse ziekenhuizen, werd overigens twee jaar op rij verkozen tot sterkste groeier (omzet, personeel en toegevoegde waarde) bij de kleine bedrijven in Limburg, en heeft in die categorie recent de Vlaamse hoofdprijs binnengehaald.