INTERVIEW BADOIT x RESTAURANT DE SMAAK
Met Badoit hadden we de mogelijkheid om Wouter Creytens van het Michelin-restaurant De Smaak te interviewen. De Smaak is gelegen in Izegem en kreeg van Gault & Millau een score van 15/20.
Als je De Smaak in drie woorden moet omschrijven, dewelke zouden dat dan zijn?
“Dan zou ik ‘productgericht, ‘seizoensgebonden’ en ‘prijs/kwaliteit-correct’ zeggen.”
Kan je ons nog even kort herinneren aan het type keuken van De Smaak?
“Het is een klassieke, lichte keuken waar het product centraal staat. Werken met seizoens- en streekproducten (bv.: hoppescheuten, asperges) en herkenbare producten in het bord, zijn daarom essentiële elementen voor mij.”
Wij zien een evolutie in de verwachtingen van de klanten, die steeds vaker kiezen voor gezondere producten, eenvoudigere kookwijzen, nieuwe eetgewoonten (glutenvrij, vegetarisch, lokale producten, …). Is dit ook iets waarmee je rekening houdt?
“Groenten krijgen bij ons een centrale plaats in het gerecht. Op de menukaart zullen er ook altijd twee vegetarische voorgerechten en twee vegetarische hoofdgerechten staan. Indien een klant een bepaalde allergie of intolerantie heeft, zullen wij onze gerechten daar uiteraard op afstemmen.”
Sinds zijn ontstaan in 1778, zet Badoit zijn schouders onder innovatie op het gebied van gastronomie, bijvoorbeeld als partner van projecten zoals ‘Culinary Innovators’, georganiseerd door Gault & Millau. Welke plaats neemt ‘innovatie’ in jouw keuken in?
“We werken met eerlijke kwaliteitsproducten, die we zo lokaal mogelijk aankopen, of op de vroegmarkten in Parijs en Brussel. Daarnaast worden deze producten ‘naturel’ gehouden. We vertrekken altijd van basisproducten. We kopen geen producten aan waar al een bereiding aan voorafging.”
Dankzij zijn bubbels voegt Badoit een vleugje plezier toe aan dagelijkse maaltijden. Wat is jouw speciale touch als chef om vreugde te brengen bij de klant?
“We proberen altijd de meest gepaste wijn bij een gerecht aan te bieden.”